Tvångstankar/ritaualer inom elitidrott...

Satt nu ikväll å kika på sportspegeln, där pratade dem bla om tvångstankar/ritualer inom idrott. Dvs saker som bara "måste" göras före en tävling... Med i inslaget var bla gymnasten Veronica Wagner och fd Höjdhopparen Stefan Holm. 

Jag satt och tänkte då medan jag såg det att jag har ju absolut inga såna fix idéer inför en tävling... Haha, nog har jag det alltid... Jag tror dessa trygghets grejjer började mer eller mindre redan vid första tvälingen, dvs augusti 2003...

Dessa saker får jag för mig innan en tävling:

* Kvällen före kikar jag så jag packat ner allt jag behöver och att allt ligger där det ska. (Sen kollar jag för övrigt upp det ytterliggare typ 2-3 gånger samma kväll och åtminstone 1 gång till under tävlingsmorgonen.)

*
Jag får INTE sova för mycket natten före tävlingsdag, är jag för utvilad blir jag för lugn å tappar fokus.

* Upp åtminstone 1 timma före behövligt för att sega igång starten på dagen å trigga igång mitt adrenalin lite extra till gröttallriken. (Då är jag redan uppe typ 2 timmar före jag ska iväg.)

* MÅSTE äta en stor tallrik gröt på tävlingsmorgonen, eftersom jag inte klarar av att äta ett rejält mål mat under tävlingsdagen pga för hög nervositet och Liiiite för mycket adrenalin.

* Ha MP3:n laddad så den finns till hand om det skulle komma att behövas under tävlingen.

*  Inte prata med nån innan mina matcher är... När det är 1-2 viktklasser kvar till min klass så måste jag börja fokusera och då kan man INTE prata med mig. Ej heller nå mig på mobilen.

* Väl vid bordet ska jag inte höra ett enda ord förutom domarn, för börjar jag fokusera på annat tappar jag kvaliteten i mina matcher å då tappar jag fokus helt och hållet.

Dessa är några saker jag har, skulle jag väl börja tänka efter och fundera ut mer då kommer det säkert upp fler saker...


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Gammelsara

Träning tränarsyn och utveckling

RSS 2.0