Ändring av träning och mål ska nås

Ja, vad säger man när träningen nästan är nere på minus? Varför kan inte jag som alla andra få ha BÅDE bra och dåliga träningar? Jag har till 95% ENBART dåliga träningar. Jag vet att jag måste ändra sättet jag tränar på. Så som jag tränar nu görjade jag träna en gång i tiden och det fungerade inte då heller.

Jag är inte den som tränar för att under en match gå 7 olika vägar för att vinna. Mitt sätt är:
- Slå i start för att gå EN väg, för att se se hur det slutar. Ibland fungerar det, ibland inte.

Under mina första år som armbrytare utvecklasdes jag inte så mycket. Jag hade inte hittat ett sätt som var JAG i träning. När jag sen bytte tränare så utvecklasdes jag rejält mycket under det året. Sättet jag tränade på då var:

* Starter, eller snarare min explosivitet. Innan dess var jag långsammare än långsammast vad gällde att starta i en match.
* Teknik, utan att egentligen fokusera på det. Jag frågade min tränare i början av året hur jag på VM i slutlet av året skulle mot en tjej från England. Det gjorde jag, det tränade jag på nästan enbart varje träning fram tilll VM.
*Jag tränade dessutom alltid för att ta den bästa, tex hade jag slutat 4a på senaste tävlingen så tränade jag för att ta den som hade kommit 3a. För att sen på nästa tävling ta just henne och ingen annan.

Förut så tänkte jag såhär om tävlingar och jag tror jag ska tänka på det i fortsättningen med. Varje tävling är som ett prov. Ta tex Matte, det är ju först på provet som du kan visa vad du lärt dig på lektionerna och även ett tecken på vad du behöver plugga (träna på) till nästa gång. Jag tävlar inte för att vinna jag tävlar för att det är kul och för att ja älskar det. Sen är det ju så att tävlar jag inte så utvecklas jag inte. Men för tillfället så utvecklas jag inte alls. Jag måste ändra sättet jag tränar på, vet bara inte riktigt hur ännu.

Det har börjat en ny tjej på träningen, som jag tyvärr inte minns vad hon heter, Jag tror jag ska börja träna mer med hon. Vi bryter i helt olika viktklasser så det är inga bekymmer att vi kommer träna FÖR MYCKET med varandra. Jag tror bara att vi kommer bli bra träningspartners hon och jag. Jag ska dessutom träna henne det sätt som jag gjort i flera år och som iaf fungerat på mig. Jag ska göra som Malin hjälpte mig en gång i tin. dvs att inte säga så mycket varje träning, bara låta henne slita å slita å nöta å nöta så hon en dag når sitt mål. Jag tänker hjälpa henne att nå sina mål samtidigt som jag kommer nöta för att nå mina.
 
För enbart olika tekniker tillfället tränar jag mest tekniker sätt att gå i en match osv, men det är inte jag därför måste jag ändra det sättet, det fungerar säkert för många andra men inte för mig. Har testat det förr och det fungerade ju som sagt inte då heller. Jag anpassar mig aldrig för mina motståndare, ska jag gå på ett visst sätt så gör jag det, inte tänker jag låta mig lägga mig bara för att motståndaren vill det. Tex möter jag en hookare, måste jag ju vara snabb som fan på att dunka ned i start. Möter jag en toppare så ser jag ju bara till att hålla stabilare grepp än henne. Jag skiter i att motståndaren är starkare, jag ger järnet utan att bry mig om hur hon går.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Gammelsara

Träning tränarsyn och utveckling

RSS 2.0